Ode to the nice client
Leuke dingen doen met leuke mensen, dat is onze visie. Niet alleen medewerkers, maar ook onze opdrachtgevers moeten passen bij die visie. Gelukkig hebben we al een heleboel leuke opdrachtgevers, maar jij mag de groep best komen versterken. Waar zijn we naar op zoek?
Je hebt hulp nodig bij het realiseren van een plan
Alles begint natuurlijk bij het goed kunnen definiëren van je vraag. Soms is dat nog niet helemaal scherp maar je weet ongeveer waar ‘het’ zit. Je bent niet bang om te benoemen dat je het nog niet helemaal scherp hebt en bent bereid om het samen uit te vogelen.
Je hebt mandaat
Je hebt het juiste mandaat om beslissingen te nemen en actie te ondernemen. Want, als een opdrachtgever wel bepaalde doelen en ambities heeft, maar geen budget, middelen, team of mandaat, wordt het heel moeilijk om de ambities waar te maken. Er moeten voldoende middelen en autoriteit beschikbaar zijn of gemaakt kunnen worden om de gewenste resultaten te kunnen behalen.
Je voelt urgentie
Je voelt de urgentie en motivatie om het probleem op te lossen. Je erkent de impact en bent je bewust van de noodzaak om actie te ondernemen.
Je maakt tijd
Dit kent twee kanten. Ten eerste gaat het om daadwerkelijk de tijd nemen, denk aan het vrijmaken van een halve middag om dieper in de materie te duiken. Een opdrachtgever die tijd neemt voor de opdrachtnemer, gaat de dynamiek begrijpen en zo kun je samen de nodige diepgang te bereiken. Ten tweede gaat het om bereikbaarheid en beschikbaarheid. Dit betekent bijvoorbeeld dat je bereikbaar bent om even snel over iets af te stemmen.
Je hebt skin in the game
Als het niet goed gaat, voel je het probleem. Je voelt een grote verantwoordelijkheid over het onderwerp en de risico’s die daarbij horen. Je zit dus niet in een ivoren toren beslissingen te nemen en orders uit te delen. Je bent echt betrokken, authentiek en durft weloverwogen risico’s te nemen én je doet wat je zegt.
Je gaat een beetje wrijving niet uit de weg
Wie wil veranderen, moet drempels over. Daar kan best een beetje wrijving bij komen kijken. Je gaat dat niet uit de weg. Sterker nog, bij jou mogen we best een beetje de scherpte opzoeken. Dat vraagt natuurlijk van ons dat we ons dienstbaar opstellen. Zoals onze collega Simone al schreef in haar blog, je levert als adviseur de meeste toegevoegde waarde als je je eigen angst opzij zet en de opdrachtgever vriendelijk en eerlijk teruggeeft wat je ziet. Dan moet je opdrachtgever daar wel voor open staan natuurlijk.
Je bent ambitieus, realistisch en kritisch
Je bent ambitieus, maar ook realistisch en je bent bereid de consequenties te aanvaarden van de keuzes die je maakt. Je bent ook reflectief en hebt oog voor zowel de sterke punten als zwakke punten van jezelf en je team.
Je snapt de dynamiek
Je snapt dat je elkaars instrument bent. Wij als adviseur fungeren als instrument van jou, maar tegelijkertijd ben jij ook een instrument voor ons om jouw doel te bereiken. Een wederzijds begrip van deze dynamiek en een gezamenlijke inzet zijn van cruciaal belang voor een succesvolle samenwerking.
Je geeft ons vertrouwen
Aan de ene kant is het belangrijk om heel duidelijk te weten wat je wilt en welk probleem je wilt oplossen. Aan de andere kant is het ook essentieel om hulp te kunnen accepteren. Soms gaan dingen niet altijd precies zoals je in gedachten had. Dan durf je te vertrouwen op het vakmanschap van de adviseur. Als opdrachtgever ben je verantwoordelijk voor het 'wat', terwijl de adviseur helpt om scherpte te krijgen en te bepalen 'hoe' het gewenste doel bereikt wordt. Door te vertrouwen in de expertise van de adviseur en je daarin te laten voeden, ontstaat een vruchtbare samenwerking waarin de krachten van beide partijen optimaal benut worden.
Je voelt de magie tussen ons
Je weet dus waar hij heen wil. Wij als adviseurs moeten weten wat we kunnen bieden om je probleem te helpen oplossen. En we gaan het samen doen. Dat vraagt om een goede klik, een sprankel, een beetje magie. Alleen als je weet dat je echt met elkaar in verbinding kunt zijn, kun je elkaar helpen. Voel jij de magie?
Hoe leuk zijn wij eigenlijk?
Benieuwd hoe leuk onze huidige opdrachtgevers ons vinden? Lees dan bijvoorbeeld eens de blog van Willem Aal, directeur van ANWB Zakelijk of volg onze LinkedIn-pagina. Wij laten met liefde onze opdrachtgevers aan het woord. Wellicht word jij daar ook onderdeel van!
Wij zijn Summiteers, wij creëren beweging, maken iets dat complex is weer begrijpelijk, iets groots behapbaar, een – vaag – idee concreet en laten iets moeilijks slagen. Kun jij hierbij hulp gebruiken? Neem contact met ons op. Wel interesse, maar nog geen concreet vraagstuk? Volg onze LinkedIn-pagina en laat je inspireren.