Wat wij bij Summiteers nog willen leren over strategie-executie

Publication date:
22.11.2024
Category
Strategy execution
Author(s)
Dolf L'Ortye
Thijs Venneman

Wat wij bij Summiteers nog willen leren over strategie-executie? Kort gezegd: heel veel! Bij Summiteers zien we leren als onderdeel van ons vak. Of het nu gaat om strategie-executie of onze persoonlijke ontwikkeling, er is altijd ruimte voor groei. We dagen elkaar uit om voortdurend te werken aan ontwikkeling en verdieping. Om ook anderen hierin te inspireren, hebben we besloten een blogserie te maken. In deze eerste blog uit de reeks delen Dolf L'Ortye, medeoprichter van Summiteers, en Thijs Venneman, managementconsultant, waar zij graag nog meer over willen leren.

Een frisse blik op het onbekende

Thijs: “Onlangs las ik een artikel in de Harvard Business Review over het vermijden van strategie-myopie (bijziendheid). Het artikel bespreekt hoe strategische plannen vaak alleen rekening houden met wat al bekend en mogelijk is. Maar hoe zorg je er als adviseur voor dat jij en je opdrachtgever verder kijken dan alleen wat nu haalbaar is? Samen met opdrachtgevers strategieplannen aanscherpen kunnen we als de beste, maar het inbouwen van onbekende factoren vraagt om een andere manier van denken. Men neigt er naar zich te richten op bestaande patronen en op wat er al is en vergeet breder te denken. Maar er zijn altijd ‘unknowns’ en zelfs ‘unknown unknowns.’ Die zou ik graag bewust meenemen in gesprekken met opdrachtgevers. En dat vraagt om een bredere contextbenadering en een frisse, open blik. Hoe je dat telkens een plek geeft, daar zou ik nog wel meer over willen leren.”

Op de rem trappen

Ook Dolf zou meer willen leren over het belang van context en dan vooral over hoe hij dit kan overbrengen aan klanten: “Wat dat betreft, kunnen we nog wel iets leren van Einstein. Hij zei ooit: ‘Als ik 60 minuten had om een probleem op te lossen, zou ik 55 minuten besteden aan het begrijpen van het probleem, en slechts 5 minuten aan de oplossing.’ Begrijpen van het probleem, dat is context en daar nemen we, samen met onze klanten, toch vaak nog te weinig tijd voor. Klanten willen zo snel mogelijk naar een oplossing toewerken. Wij trappen dan liefst even op de rem. Maar soms laten we ons toch meeslepen in die haast. Ik zou graag leren om hier, in dialoog met een klant, nog meer ruimte voor te maken. Scherpte op te houden. Verdiep je eerst eens beter in de kernvraag. Waar hebben we het nu over? Wat zijn de echte onderliggende factoren en hoe worden deze beïnvloed door de organisatiecontext? Je moet leren comfortabel te zijn met het ongemak en te vertrouwen dat de oplossing zich zal aandienen zodra je de context helder hebt.”

Professioneel loslaten: een nieuwe uitdaging

Thijs: “We willen onze klanten goed op weg helpen met hun veranderdoelen, maar het is op voorhand echter niet altijd te voorspellen hoe dit zal gaan. En ik wil altijd heel graag dat het helemaal perfect gaat. De plannen worden gemaakt, we helpen het team uit de startblokken. We werken heel intensief samen. Ik begrijp dat het bij mijn werk hoort om het op een gegeven moment los te laten. Maar dat vind ik soms best moeilijk. Hiermee met vertrouwen en comfort omgaan is wel iets waar ik beter in wil worden.”

Gedrag als sleutel tot succes

Bij strategie-executie gaat het niet alleen om processen en inhoud, maar vooral ook om het gedrag van de mens erachter. Dolf: “Gedrag is voor strategie-executie van levensbelang, het is vaak dé sleutel tot succes. Het is van ongekend belang, maar tegelijkertijd heel moeilijk te vangen. Dit zit vaak niet in woorden, het staat juist niet op papier. Het gaat echt om de onderstroom, die je moet zien af te lezen van de gezichten van mensen, dat is niet iets wat ze zeggen of schrijven. Als je daar op in weet te spelen, maak je teams nog veel effectiever. Die focus op gedrag is al waar we ons mee onderscheiden, maar ik denk dat er nog een ongelooflijk groot onontgonnen gebied ligt. We are barely scratching the surface. Als we nóg meer aandacht besteden aan die onderstroom en teamdynamiek, dan maken we nog meer impact. In de drukte van een opdracht en de gezamenlijke focus op het resultaat zien we de mensen natuurlijk wel, maar dat kan altijd beter. Als we nog explicieter en meer onze vinger weten te leggen op de onderlinge dynamiek bij een organisatie, en daar samen over in gesprek gaan – dat vraagt durf en maakt je kwetsbaar – dan zullen we nog meer bereiken. Soms kan dat betekenen dat de oorspronkelijke planning de prullenbak in moet, en dat we ruimte moeten maken voor wat er écht speelt. Wat er moet gebeuren, heb ik wel scherp, maar hoe je dat goed doet, onder druk van deadlines, daar ben ik nog lang niet over uitgeleerd.”

Hulp nodig bij strategie en uitvoering?

Wij zijn Summiteers, wij creëren beweging, maken iets dat complex is weer begrijpelijk, iets groots behapbaar, een – vaag – idee concreet en laten iets moeilijks slagen. Strategie-executie noemen we dat. Kun jij hierbij hulp gebruiken? Neem contact met ons op.

Wel interesse, maar nog niet klaar voor de reis? Volg onze LinkedIn-pagina en laat je inspireren.

Lees meer

No items found.