Bij Summiteers bouwt iedereen mee aan de toekomst van het kantoor
Consultants zijn als geen ander gewend om opdrachtgevers te adviseren, maar hoe zit het met hun eigen organisatie? Het Utrechtse Summiteers maakt zelf maar wat graag gebruik van de denkkracht en creativiteit die de eigen adviseurs in huis hebben om de organisatie verder uit te bouwen. Consultants Luc Beurskens, Ties Nelissen en partner Lidia Swinkels vertellen hoe het hele team meebouwt aan de voortdurende ontwikkeling van Summiteers.
‘Practice what you preach’ is zo’n mooi Engels gezegde dat lastig te vertalen is, maar waarvan iedereen wel weet wat het betekent: het is vaak makkelijker om anderen de les te lezen dan om die les zelf in de praktijk te brengen. Dit geldt ook voor veel adviesbureaus: ze prediken in andere organisaties dat die zich voortdurend moeten blijven ontwikkelen, maar vaak staat de eigen organisatie grotendeels stil.
En dat is natuurlijk zonde, zeker omdat juist adviesbureaus ontwikkelcapaciteit in huis hebben. Zo vinden ze ook bij Summiteers. Daarom werkt het daar anders. De consultants van het Utrechtse bureau helpen klanten met het definiëren en realiseren van hun visie, strategie en organisatievraagstukken, om zo beweging en groei te realiseren – en hetzelfde doen ze ook in eigen huis.
“Iedereen is bij ons verantwoordelijk voor het meebouwen aan Summiteers”, vertelt Ties Nelissen. “We reserveren daar 20% van onze tijd voor. Iedereen wordt aangemoedigd om een bijdrage te leveren door ideeën te opperen om het hier nog beter of leuker te maken en verantwoordelijkheid te nemen voor de realisatie daarvan. Dat heeft afgelopen jaren al tot veel mooie initiatieven geleid én er staat nog een hoop op de planning!”
“Denk hierbij aan business development en proposals, marketing, recruitment, resourcing/staffing, persoonlijke ontwikkeling en training”, vult Luc Beurskens aan. “Samen prioriteren we per maand de initiatieven die we willen oppakken en gaan we hiermee aan de slag”.
Kickstart
Zo ontwikkelde Beurskens een nieuwe propositie. “We zien binnen ons werk veelvuldig dat relaties een nieuwe functie krijgen. Startend in een nieuwe rol komt er een hoop op je af. Maar na de eerste periode van indrukken opdoen is het tijd om daarmee aan de slag te gaan. We zien dat mensen daar hulp bij kunnen gebruiken: daarom ontwikkelden we een propositie waarmee we relaties helpen om hun nieuwe rol een kickstart te geven.”
Nadat Beurskens het idee op de interne backlog zette kregen hij en een collega de tijd om de propositie in een sprint verder vorm te geven. “Inmiddels ligt dit concept op de plank en hebben verschillende Summiteers diverse relaties hiermee kunnen helpen.”
From scratch
Toen Nelissen zich in het voorjaar van 2020 aansloot bij Summiteers mocht hij al snel meedenken over de strategie van het kantoor – zelfs toen hij nog stagiair was. “Destijds lag er nog een stuk minder op de plank. De afgelopen jaren heb ik dan ook mogen meehelpen om onze strategie op verschillende gebieden te ontwikkelen, waaronder marketing, werving en employer branding.”
“Dit zijn andere gebieden dan waar wij in de regel actief zijn op een opdracht”, geeft hij aan. “Een mooie kans dus om in relatief nieuwe onderwerpen te duiken! Inmiddels zijn we de plannen aan het implementeren en het geeft energie om te zien dat we hier de vruchten van plukken.”
Nelissen was ook betrokken bij de inrichting van de samenwerking tussen Summiteers en Maisters. “Maisters is een ontwikkelprogramma waar young professionals de fijne kneepjes van het managementadviesvak leren. Summiteers verzorgt de begeleiding van de Maisters en een deel van het opleidingsprogramma. Dit heb ik vanaf het begin mee vorm mogen geven. Het was bijzonder om bij te kunnen dragen aan een compleet nieuw concept en dit ‘from scratch’ op te bouwen.”
Groei en sfeer
Naast dat Summiteers zich dankzij de vele interne initiatieven voortdurend blijft ontwikkelen, draagt het gezamenlijk ondernemen volgens Beurskens ook bij aan persoonlijke groei en aan de “open en toegankelijke sfeer” binnen het bureau. “Een goed idee wordt altijd gehoord en het feit dat je hier ook daadwerkelijk mee aan de slag kunt brengt groei en een hoop creativiteit en energie met zich mee.”
“Iedereen kan bijdragen en écht impact maken”, vult Nelissen aan. “Dit leidt ertoe dat iedereen zich dan ook medeverantwoordelijk voelt voor onze successen. En, niet onbelangrijk, dat we lol hebben samen – bijvoorbeeld tijdens het brouwen van ons eigen bier.”
Ideeën in overvloed
Een adviesbureau dat zijn eigen bier brouwt? Medeoprichter en partner Lidia Swinkels kan het bevestigen. “Het is bij ons inmiddels een welbekend verhaal: tijdens onze eerste heidagen – de Summit Days – kwam het voorstel om een MiniBrew aan te schaffen, die nog geregeld wordt gebruikt voor het brouwen van een biertje.”
Sinds het eerste gebrouwen Summiteers-biertje is er veel gebeurd, blikt Swinkels terug. “Daarmee zijn ook de ideeën en initiatieven meer volwassen geworden.”
En aan die ideeën is geen gebrek. “Zo hebben we de scale-up organisatiescan ontwikkeld, ons interne opleidingsprogramma naar een volgend niveau gebracht, het ‘accountability partnership’ verder geprofessionaliseerd om dit zowel intern als bij klanten toe te passen, net als de ‘leerdoelkarikatuur’, zijn we GPTW-gecertificeerd op aandragen van de groep, en ga zo maar door.”
Veel ruimte
Ruimte voor ondernemerschap is er over de volle breedte van de organisatie, legt Swinkels uit: “De Summiteers-propositie staat inmiddels goed en de kaders waarbinnen wij als organisatie opereren zijn scherp, maar daarbinnen is veel ruimte om samen te ondernemen en mooie dingen te doen.”
“Onze expertise strategy execution verder laden bijvoorbeeld”, geeft ze aan, “onder meer door artikelen te schrijven en onderzoek te doen. Maar ook: uitbreiden naar nieuwe sectoren en nieuwe concepten ontwikkelen. Ondernemerschap is daarom een belangrijke eigenschap die we zoeken in de mensen die we aantrekken. Zodat we ook de komende jaren kunnen blijven ontwikkelen en bouwen aan Summiteers.”
Ook meebouwen? Summiteers is hard op zoek naar nieuwe collega’s met al wat (advies)ervaring op zak. Interesse om eens in gesprek te gaan? Vul hier het sollicitatieformulier in.