Een heldere visie drijft verandering en succes

Publicatiedatum:
11.4.2023
Categorie
Strategie-executie
Auteur(s)
Dolf L'Ortye

In een eerdere blog vertelde Dolf L’Ortye, een van de oprichters van Summiteers, waarom een visie belangrijk is en hoe je een goede visie ontwikkelt. In deze blog zoomt hij in op het belang van een heldere visie als de drijvende kracht achter verandering en succes bij organisaties.

Strategie in lijn met je kernwaarden

In een eerdere blog schreven we al over hoe een visie een kaderstellend beeld biedt van hoe je nu, morgen en over een paar jaar werkt. Het is als het ware een kompas, dat je op koers houdt. De kernwaarden waar je, bij alles wat je doet, aan vasthoudt. Je strategie, dat is meer een actieplan. Maar die strategie moet altijd in lijn zijn met je visie. Immers: een strategie die niet verenigbaar is met je kernwaarden, zal het succes van je organisatie belemmeren. Zo is onze visie: leuke dingen doen met leuke mensen. Als het vervolgens onze strategie zou zijn om onze omzet te maximaliseren, dan bestaat de kans dat er iets niet past. Dan komt bijvoorbeeld het doen van die leuke dingen in het gedrang.

Een visie moet je doorleven

Een visie zet je niet zomaar neer. Je moet haar écht doorleven met je hele team. Leg het eigendom van die visie zo laag mogelijk in de organisatie. Alleen door er vaak en intensief met je team over te praten, geef je dat wat maar ‘een zinnetje’ lijkt, een diepe lading. Betekent ‘leuke dingen doen met leuke mensen’ voor mij hetzelfde als voor Daphne, voor Jurre, voor Sanne? Hoe langer en hoe vaker je erover praat, hoe meer diepgang en nuance die visie krijgt. Als iedereen hetzelfde gevoel heeft bij de visie, geeft dat handelingsvrijheid. Het zorgt ervoor dat het voor elk teamlid intrinsiek helder is of iets binnen de waarden van het bedrijf past of niet. Dat helpt enorm bij de uitvoering van dagelijkse werkzaamheden die bijdragen aan het succes van de organisatie. Doorvoelt je team de visie niet, dan is de kans groot dat er net verkeerde keuzes worden gemaakt en dat de uitvoering minder succesvol zal zijn. Dit betekent trouwens niet dat je het gesprek over de visie ook zo hoeft te noemen. Maak het wat praktischer, als zich een goed voorbeeld aandient dan gebruiken we dat. Het gesprek over zo’n casus, daarmee kun je de visie heel goed laden.

Niet iedereen deelt dezelfde normen en waarden

Het belang hiervan hebben we in de praktijk ondervonden. Paul, Lidia en ik zijn met Summiteers begonnen. Ons advies-DNA lijkt zo op elkaar dat we bepaalde dingen niet eens hoefden uit te spreken. Gaandeweg kwamen we erachter dat de waarden en normen die voor ons heel logisch zijn, dat niet voor iedereen zijn. Alleen door er steeds weer over te praten, het expliciet te maken, krijg je alle neuzen dezelfde kant op. Dat helpt om alle teamleden te betrekken bij de alledaagse doelen. Als je mensen niet betrokken zijn, en alleen maar kijken naar wat hun takenpakket is, kom je een eind, maar de kans dat er dingen gebeuren die nét niet de bedoeling zijn, wordt daarmee wel een stuk groter.

Helder kompas

Onze visie hebben we zwart-op-wit uit elkaar getrokken. Wat betekent dat intern, voor collega’s onderling? Wat betekent het extern, als het om onze relaties en onze klanten gaat? Zo hebben we onze visie stukje voor stukje uit elkaar geplozen, op alle onderdelen plannen en roadmaps gemaakt. Die worden telkens herijkt. Dat is onze strategie. Op dezelfde manier helpen we organisaties die vaak behoorlijk vergaande ideeën hebben om succesvol te zijn. Wij helpen ze om de juiste stappen te maken richting hun doel.

Hulp nodig bij strategie en uitvoering?

Wij creëren beweging, maken iets dat complex is weer begrijpelijk, iets groots behapbaar, een (vaag) idee concreet en laten iets moeilijks slagen. Kun jij hierbij hulp gebruiken? Neem contact met ons op. Wel interesse, maar nog geen concreet vraagstuk? Volg onze LinkedIn-pagina en laat je inspireren.

Lees meer

No items found.