Succesvolle organisatieverandering? Vergeet de strategie-executie niet

Publicatiedatum:
12.7.2023
Categorie
Strategie-executie
Auteur(s)
Dolf L'Ortye

Een strak strategiedocument is natuurlijk onmisbaar, maar met zo’n plan alleen ben je er nog niet. In deze blog vertelt Dolf L’Ortye, een van de oprichters van Summiteers, waarom je strategie-executie nodig hebt als je als organisatie daadwerkelijk verandering wilt realiseren.

Strategie-executie: van idee naar werkelijkheid

We schreven al eerder een blog over wat strategie-executie nu eigenlijk is. Een strategie opstellen is één ding, maar om vervolgens ook daadwerkelijk verandering teweeg te brengen, daar komt strategie-executie om de hoek kijken. Strategie-executie gaat om het verbinden van de strategie met de organisatie, het identificeren van de fit en gap, en het creëren van betrokkenheid en draagvlak.

Wanneer moet een organisatie na gaan denken over strategie-executie?

Deze vraag is vrij simpel te beantwoorden: zodra veranderen niet meer eenvoudig is. Als je niet meer in staat bent om in een paar stappen uit te leggen wat er moet gebeuren, als je mensen niet meer automatisch aan de slag gaan met de juiste zaken, is strategie-executie noodzakelijk. Bijvoorbeeld als een organisatie groeit – wat de reden daar ook voor is – ontstaan er vaak groeipijnen, met alle symptomen van dien. Je focus verandert, je processen moeten ineens veel gestroomlijnder verlopen, je medewerkers hebben de neuzen niet meer dezelfde kant op of je portfolio breidt uit. Kortom, de complexiteit neemt toe.

Is een nieuwe strategie niet afdoende?

Als je die groeipijnen voelt, komt er een moment waarop je weet: nu moeten we het wezenlijk anders gaan doen. Je moet een nieuwe richting bepalen, een nieuwe koers uitzetten. Als het goed is, blijft je visie voor altijd je visie, maar de strategie kan veranderen. Daarvoor kun je een club consultants inhuren of je kunt het zelf doen. Waar je ook voor kiest, aan het eind van zo’n traject heb je een mooi strategiedocument in handen. En dan? Dan weet je wat er moet veranderen, maar nog niet hoe je dat moet aanpakken. Die strategie moet landen in organisatie, het idee moet van het papier verhuizen naar de hoofden van de mensen. Hoe doe je dat? Voilà, dat is precies wat je met strategie-executie doet. Je maakt van je strategiedocument een werkelijkheid. Het is de fase waarin verandering daadwerkelijk plaatsvindt en waarin je organisatie de transformatie doorleeft. In de praktijk zien we maar al te vaak dat dit deel onderschat wordt. Dat doen we wel even. Iedereen die ervaring heeft met complexe verandering weet dat dat zeker niet vanzelf goed gaat. Dat het zelfs helemaal verkeerd kan lopen. Dus nee, alleen met een mooi strategiedocument kom je er niet.

Eerst de bestemming, dan de reis

Strategie-executie is het moment waarop de organisatie bereid is om de spannende fase van verandering in te gaan en op reis te gaan. Maar voordat je op reis gaat, is het verdraaid belangrijk om exact te weten waar je naartoe wilt. Dat gebrek aan scherpte in de strategie en de uitvoerbaarheid ervan is iets wat wij regelmatig tegenkomen. Er wordt dan in een strategie gesproken in vaagheden als ‘blijere klanten’, ‘flexibelere organisatie’, ‘optimale klantervaring’. Die termen geven wel enige richting maar nog lang niet genoeg om tot executie te komen. Zo’n strategie moet simpelweg eerst concreter worden. Wij helpen organisaties in zo’n geval bij het maken van de juiste keuzes en het bepalen van een haarscherpe richting. Om dat voor elkaar te krijgen, stellen we vragen, soms tot vervelens toe. Wanneer is een klant een blije klant, wat is de definitie van een flexibele organisatie, hoe ziet de optimale klantervaring eruit? Er mag geen enkele verwarring ontstaan over waar de reis heengaat. Natuurlijk, als je morgen je rugzak omdoet en op pad gaat, kan dat prima leiden tot een mooie reis. Maar dan weet je wel zeker dat die reis niets met je strategie te maken gaat hebben. En andersom, die stapel papier met daarop ‘strategie’ in de – virtuele – archiefkast daar heb je ongetwijfeld flink in geïnvesteerd, maar het wordt pas een succesverhaal als je ook investeert in strategie-executie.

Hulp nodig bij strategie en uitvoering?

Wij zijn Summiteers, wij creëren beweging, maken iets dat complex is weer begrijpelijk, iets groots behapbaar, een – vaag – idee concreet en laten iets moeilijks slagen. Kun jij hierbij hulp gebruiken? Neem contact met ons op.

Wel interesse, maar nog niet klaar voor de reis? Volg onze LinkedIn-pagina en laat je inspireren.

Lees meer

No items found.