Zijn jouw medewerkers veranderproof? 10 tips voor veranderaars

Publicatiedatum:
17.5.2023
Categorie
Strategie-executie
Auteur(s)
Dolf L'Ortye

Verandering is de enige constante. Tegelijkertijd zit vrijwel niemand op verandering te wachten. In deze blog stelt Dolf L’Ortye, een van de oprichters van Summiteers, dat niemand veranderproof is, en daarmee iedereen. Ook geeft hij tien tips om je medewerkers mee te krijgen.

Vasthouden aan wat er is

Als mensheid zijn we niet dol op verandering. Natuurlijk, de ene persoon gaat er makkelijker mee om dan de ander, maar over het algemeen is de eerste reactie: waarom blijven we niet lekker doen wat we al doen? Zelfs als mensen zich echt in een ellendige situatie bevinden, is dat geen garantie dat ze openstaan voor verandering. Teams die in een penibele situatie verkeren, gestrest zijn en hun werk niet leuk vinden, die toch willen vasthouden aan de situatie zoals die is. Hoe vaak ik het ook meemaak, ik blijf me verbazen over die reactie. Maar goed, ik heb makkelijk praten. Ik kom invliegen en kijk naar het systeem. Zij zíjn het systeem. Soms willen mensen wel veranderen, maar als verandering van buitenaf wordt opgelegd, ontstaat er vaak een weerstandsreactie. Ook deze mensen meekrijgen, dat hoort bij ons vak. Weerstand is volgens mij een woord dat uitgevonden is door consultants. Als je weerstand ervaart dan moet je als consultant vooral naar jezelf kijken. Dan is het van belang het gesprek aan te gaan. Wat is er aan de hand? Soms helpt een lonkend perspectief geven en mensen zelf laten nadenken over de huidige én over de nieuwe situatie. Soms is enkel aansluiten bij de onderliggende emotie al genoeg. Met deze tien tips vergroot je de kans dat je je medewerkers meekrijgt.

Tip 1, met stip: Doe het samen

Ga niet iets zitten verzinnen in een ivoren toren om het vervolgens als voldongen feit te presenteren. Doorleef de verandering – en het pad daar naartoe – met de mensen die het moeten doen. Strategie-executie doe je per definitie samen en in iteraties.

Tip 2: Beteugel je ongeduld

Ik kan hier veel woorden aan vuil maken, maar dat gaat het niet mooier maken: verandering heeft tijd nodig. Neem die tijd. Dit vinden opdrachtgevers soms lastig om te horen, maar het is gewoonweg wat het is.

Tip 3: Praat

Benadruk dat de huidige situatie onhoudbaar is en ga de dialoog aan over het waarom. Laat je medewerkers vooral zelf vertellen over de ongemakken die ze ervaren. Ga er naartoe. Bevraag, bevraag en luister. Als ze de ongemakken zelf onder woorden brengen, laat je ze de waarom-vraag van de verandering begrijpen.

Tip 4: Geef ruimte

Het is belangrijk om de weerstand openlijk te bespreken. Zoek op waar de pijn zit. Vraag het je medewerkers. Wat vind je spannend? Waar denk je dat het misgaat?

Tip 5: Geef het goede voorbeeld

Zorg ervoor dat mensen met aanzien in de organisatie – formele, maar vooral ook informele leiders – die het goede voorbeeld geven in de schijnwerper komen te staan.

Tip 6: Plan

Soms zijn simpelweg harde mechanismen nodig. Plan bijvoorbeeld elke maand een zeepkistsessie waarbij je de hele groep toespreekt en in dialoog gaat. Door dit echt in te plannen en er niet van af te wijken, gaan mensen zich automatisch voorbereiden en komt er al verandering.

Tip 7: Geef mensen gereedschap

Vaak hebben we de neiging om voor mensen te denken wat ze nodig hebben. Vul niet in, maar vraag wat je medewerkers nodig hebben om mee te gaan in de verandering. Geef ze vervolgens die tools en help ze de vaardigheden te ontwikkelen.

Tip 8: Overcommuniceer

Bij verandering is het cruciaal om het steeds weer uit te leggen, ook als je denkt dat iedereen het al begrijpt. Heb je het al zes keer verteld? Vertel het een zevende keer. En een achtste keer.

Tip 9: Spreek met één stem, maar niet met dezelfde woorden

Als je als directie of MT in dialoog gaat over de verandering is het essentieel dat er geen licht zit tussen de boodschap. De woorden mogen anders zijn, de lijn niet. Ook daar moet je dus de tijd voor nemen. Doorleven we het verhaal echt?

Tip 10: Blijf praten over die mooie toekomst

Als het goed is, brengt verandering je iets positiefs, maar voor je daar bent, moet je door het veranderproces. Blijf praten over die geweldige situatie die lonkt, over die mooie toekomst. Als je dat niet doet, gebeurt er niets. En vergeet vooral niet wat de kracht van humor en een heldere visie is.

Hulp nodig bij strategie en uitvoering?

Wij creëren beweging, maken iets dat complex is weer begrijpelijk, iets groots behapbaar, een (vaag) idee concreet en laten iets moeilijks slagen. Kun jij hierbij hulp gebruiken? Neem contact met ons op. Wel interesse, maar nog geen concreet vraagstuk? Volg onze LinkedIn-pagina en laat je inspireren.


Lees meer

No items found.