Een uitnodiging aan de veranderaar: wat doen jouw mensen straks anders?

Publicatiedatum:
2.9.2024
Categorie
Strategie-executie
Auteur(s)
Dolf L'Ortye
Koen Edlinger

Stel jezelf die vraag eens. Simpel, probeer het maar. Er komt verbazend veel uit dat bijzonder nuttig is voor je verandertraject. Het varieert van inhoudelijke richting tot precies de juiste vragen , tot ideeën bij communicatie en proces. In deze blog nodigen Koen Edlinger en Dolf L’Ortye, managementconsultants bij Summiteers, je uit om jezelf – en vooral je medewerkers – eens de vraag te stellen: als je naar de toekomst kijkt, wat gaan we dan anders doen en wat moeten we doen om daar te komen? In deze blog lichten zij toe wat dat je brengt.

Een groep mensen die samenwerkt om een doel te bereiken

Wie bezig is met strategie-executie, is bezig met plannen maken voor de toekomst. Hierbij kun je je al snel verliezen in al dan niet complexe concepten en frameworks. Hoewel het interessant en nuttig is om op die manier naar strategie-executie te kijken, brengt dat het risico met zich mee dat je uit het oog verliest wat een organisatie in de kern is. Als je alles afpelt is een organisatie niet veel meer dan een groep mensen die samenwerkt om een gezamenlijk doel te bereiken, in toenemende mate ondersteund door digitale middelen. Na het verandertraject moeten zij dingen anders gaan doen. Stel jezelf dat eens voor, hoe ziet dat eruit?

Een fris perspectief op veranderplannen

Laten we vooropstellen dat we hier niet een nieuwe manier van strategie maken willen neerzetten. Wel denken we dat het heel waardevol is om eens vanuit een ander perspectief dan het managementframework over je veranderplannen na te denken. Simpelweg door jezelf die ene vraag te stellen: wat doen we straks anders? Door je meer te identificeren met de mensen die het uiteindelijk raakt, krijg je meer zicht op waar de echte veranderingen – en dus ook potentiële risico's – zitten. Het geeft bijvoorbeeld heel duidelijk inzicht in vragen zoals: Waar moet je over gaan communiceren richting je medewerkers? Wat moet je ze uitleggen? Ook moedigt het aan om al vroeg in een strategietraject met je team de dialoog aan te gaan. Interessant genoeg komt er ook inhoudelijke richting uit én leidt het tot precies de goede vragen.

In de praktijk

Hoe dat er in de praktijk kan uitzien? Er zijn bijvoorbeeld allerlei ontwikkelingen gaande rondom AI, digitalisering, robotisering en remote working die maken dat werk verandert. Dan hebben we het zowel over wát we doen als hóe we dat doen. Stel je werkt in een groot callcenter, dan kun je er donder op zeggen dat AI je processen gaat raken. Dat weet je nu al. Jouw medewerkers weten dat natuurlijk ook, dus praat daarover met je mensen. Wat vraagt de komst van AI van hen? Hoe gaat hun werk eruitzien? Wat gaan ze anders doen?  Wat hebben ze daarvoor nodig? Wat moeten ze daarvoor leren? Vinden ze het spannend? Als AI het gros van de vragen aan de telefoon al afvangt, dan gaan je callcenter-medewerkers misschien wel veel specialistischer werk doen. Dat betekent dus iets voor hoe je je mensen opleidt, voor hoe je je medewerkers aanstuurt en zelfs voor de competenties waarop je nieuwe medewerkers aanneemt.

Een uitnodiging tot reflectie

Deze blog is een uitnodiging aan de veranderaar. Wie bezig is met strategie-executie, is bezig met plannen maken. Je geeft invulling aan de wat en de hoe. Ga eens met je team zitten en leg deze vraag op tafel. Dat gaat je inzichten geven die je misschien niet zou hebben als je die vraag niet zou stellen. Daarmee zeggen we niet dat je al die andere dingen die zo waardevol zijn in een verandertraject niet moet doen. Integendeel, maar deze creatieve benadering helpt je om vanuit een mensgericht perspectief na te denken over strategie-executie en verandertrajecten. We zijn heel benieuwd wat het je brengt.

Hulp nodig bij strategie en uitvoering?

Wij zijn Summiteers, wij creëren beweging, maken iets dat complex is weer begrijpelijk, iets groots behapbaar, een – vaag – idee concreet en laten iets moeilijks slagen. Kun jij hierbij hulp gebruiken? Neem contact met ons op.

Wel interesse, maar nog niet klaar voor de reis? Volg onze LinkedIn-pagina en laat je inspireren.