Waarom feedback nodig is voor groei en ontwikkeling

Publicatiedatum:
23.9.2024
Categorie
Persoonlijke ontwikkeling
Auteur(s)
Simone Halink

Bij Summiteers ligt de lat hoog, bij alles wat we doen. Een belangrijke sleutel tot succes ligt in elkaar scherp houden op dingen die beter kunnen en onbenut potentieel. Dit zorgt ervoor dat we niet alleen als individu groeien, maar ook als team en organisatie. Simone Halink, managementconsultant bij Summiteers, vertelt in deze blog hoe elkaar aanspreken bijdraagt aan een cultuur van leren en ontwikkelen, hoe we dat binnen ons team aanpakken en wat we kunnen leren van de feedbackcultuur van Netflix.

Feedforward als motor voor continue groei

Bij Summiteers zijn we altijd bezig met hoe we onszelf kunnen ontwikkelen en elkaar daarbij kunnen helpen. We geloven dan ook heilig in het belang van elkaar aanspreken door het open en eerlijk delen van gedragsobservaties en constructieve verbetersuggesties. Wij hebben hierbij een sterke voorkeur voor feedforward boven feedback. Het hele idee van feedforward is immers om elkaar aanwijzingen te geven over hoe je in de toekomst dingen beter kunt doen. Feedback gaat over reflecteren op het verleden; wij vinden het veel nuttiger om samen te focussen op verbetering en groei.

Hoe wij feedforward integreren

Bij Summiteers hebben we veel check-in-momenten die focussen op ontwikkeling en gedrag. Zo werken we bijvoorbeeld met accountability partnerships voor persoonlijke leerdoelen. Daarnaast bespreken we in elk projectoverleg standaard TOJ's, oftewel Training on the Job. Hierbij kijken we naar ieders leerdoel binnen het project en geven we elkaar tips en tricks over wat we hebben gezien en wat beter kan. Feedforward geven zit dus ingebakken in de cultuur van Summiteers, maar het kan natuurlijk altijd beter.

Wat we kunnen leren van Netflix

Een aantal Summiteers las onlangs het boek No Rules Rules. In dit boek geeft Reed Hastings, de CEO van Netflix, je een kijkje áchter de schermen van het bedrijf. Onze collega's raakten geïnspireerd door de ’radicale feedbackcultuur’ van Netflix – die niet alleen persoonlijke ontwikkeling stimuleert, maar ook de samenwerking en scherpte op een hoge kwaliteitsstandaard. Het leek ons interessant om tijdens onze Summit Days, de Summiteers-variant van heidagen, samen met het team te reflecteren op wat we van Netflix kunnen leren en lenen.

De uitdagingen van feedforward geven en ontvangen

Ondanks onze aandacht voor feedforward, merkten we tijdens onze Summit Days dat veel collega’s toch een zekere schroom voelen om het te geven. Het is vaak ook uitdagend om te doen, iemand aanspreken op gedrag. Je spreekt de ander immers aan op een kwetsbaarheid en stelt jezelf – door dat te doen – ook kwetsbaar op.  Ook moet je er vaak bewust een moment voor creëren te midden van drukte. Het feit dat bijna iedereen het moeilijk vindt, was een waardevolle eyeopener. Een nog grotere eyeopener was dat bijna iedereen aangaf nog vaker feedforward te willen ontvangen. Door dat van elkaar te weten, kun je elkaar een handje helpen om het vaker te doen. Het hoeft niet meteen allemaal perfect; een iets minder perfecte poging is altijd beter dan het helemaal niet doen.

Het belang van een open cultuur

Het is over het algemeen moeilijker om iemand aan te spreken die hiërarchisch boven je staat dan aan een collega. Hoe hoger in de spreekwoordelijke boom, hoe minder feedforward je ontvangt. Tijdens onze Summit Days hadden we ook opdrachtgevers uitgenodigd, die ik in een soort College Tour-achtige setting interviewde. Zij bevestigden dat je als leidinggevende inderdaad het risico loopt minder feedforward te krijgen terwijl zij dergelijke input erg op prijs stellen en ook nodig hebben om te blijven groeien. Dit onderstreept hoe belangrijk het is dat het management ruimte creëert om ook zelf aangesproken te worden, en zo een cultuur van openheid en eerlijkheid te stimuleren.

Voorbeeld uit de praktijk

Uit ervaring weten we dat je een opdrachtgever in een leidinggevende positie prima op zijn of haar gedrag kunt aanspreken. Onlangs zaten we in een overleg waarin de opdrachtgever een opmerking maakte die, hoewel terecht, nogal ongelukkig overkwam. De dynamiek in de meeting veranderde daardoor volledig. We vinden het dan onze taak om dit later te bespreken met de opdrachtgever, om te begrijpen wat er precies gebeurt en om tips te geven over hoe dit de volgende keer anders kan. Dit wordt eigenlijk altijd heel positief ontvangen en levert mooie gesprekken op.

De kracht van intentie achter feedforward

Belangrijkste conclusie uit ons gesprek was dat het doel van feedforward altijd moet zijn om elkaar verder te helpen. Bij Netflix noemen ze dit "aim to assist". Als de intentie achter feedforward positief is, zal het ook al snel zodanig worden ontvangen. Een ander simpel voorbeeld is iets dat tussen Daphne en mij gebeurde. We houden ons bij Summiteers netjes aan onze huisstijl. Op een gegeven moment had ik een presentatie gemaakt die gewoon niet strak genoeg was; er zaten wat schoonheidsfoutjes in en Daphne sprak me daarop aan. Het is toch heel fijn als iemand dat gewoon eerlijk tegen je zegt? Als het goed bedoeld is, kun je bijna niet anders dan het omarmen. Dit soort feedforward, hoe klein ook, helpt je om te groeien en beter te worden in wat je doet.

Maak feedforward een gewoonte

Wanneer heb jij voor het laatst iemand aangesproken? En wat was de laatste verbetertip die je ontving? Vind je het leuk om ‘elkaar aanspreken’ ook een onderwerp van gesprek te maken in je eigen team, organiseer dan eens een sessie met je team en/of spreek af elkaar een week lang elk dag minimaal één keer feedforward te geven. Je zult merken dat zelfs de kleinste suggesties een grote impact hebben op de samenwerking en ontwikkeling van je team. Begin klein, en maak feedforward een vast onderdeel van je werkcultuur.

Hulp nodig bij strategie en uitvoering?

Wij zijn Summiteers, wij creëren beweging, maken iets dat complex is weer begrijpelijk, iets groots behapbaar, een – vaag – idee concreet en laten iets moeilijks slagen. Strategie-executie noemen we dat. Kun jij hierbij hulp gebruiken? Neem contact met ons op.

Wel interesse, maar nog niet klaar voor de reis? Volg onze LinkedIn-pagina en laat je inspireren.

Lees meer

No items found.