Een visie? Waarvoor eigenlijk en hoe ontwikkel ik die?

Publicatiedatum:
16.3.2023
Categorie
Strategie-executie
Auteur(s)
Dolf L'Ortye

Elke organisatie die zichzelf een beetje serieus neemt, heeft een visie en een strategie. Toch? Het risico is dat die visie een of ander politiek correct statement wordt en daar kom je niet verder mee. Je visie moet dienend zijn aan de mensen die het dragen. In deze blog vertelt Dolf L’Ortye, een van de oprichters van Summiteers, waarom een visie belangrijk is en geeft wat tips over hoe je een goede visie ontwikkelt.

Missie, visie, strategie

Tijdens je opleiding leer je dat een bedrijf een missie, een visie en een strategie moet hebben. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vond het maar vaag. Strategie, dat kon ik nog wel volgen, dat is niet meer dan een chic woord voor plan. Maar missie en visie? Toch vaak een beetje wollige, nietszeggende zinnen. Dat die visie wél belangrijk is voor een organisatie, ontdekte ik al snel.

Een visie is blijvend

Een visie is volgens mij niet zozeer iets dat je ooit bereikt. Het is eerder een kaderstellend beeld bij hoe je nu, morgen en ook over een paar jaar werkt. Je kunt het ook je kernwaarden noemen. Het is iets dat je wil zijn. Het inspireert en geeft richting.  Voor vandaag, voor morgen en voor de verre toekomst. Een strategie is een actieplan, zodat die strategie ook daadwerkelijk uit gaat komen. Ben je zo ver gekomen, dan is het tijd om een volgende stap te zetten met je bedrijf, de strategie herijken. De visie blijft.

Leuke dingen doen met leuke mensen. Altijd

De visie van Summiteers is: leuke dingen doen met leuke mensen. Dat klinkt misschien corny, maar heeft voor ons veel diepgang en is daarmee de perfecte toetssteen. Wij willen dus nu en straks een bedrijf zijn waar je met leuke mensen leuke dingen doet. Of het nu om een nieuwe medewerker gaat of een nieuwe klant, we vragen ons altijd af of het past bij onze visie. Als we denken: dit past niet bij wie we zijn, dan gaan we het niet doen. Ook al lijkt het de perfecte medewerker of leidt een potentiële opdracht tot veel omzet, we beginnen er niet aan.

Wat als de visie een holle frase wordt?

Een visie kan een holle frase worden. Het bedrijf is ooit door een paar mensen opgericht en die hebben een visie bedacht. In de loop der jaren zijn de oprichters vertrokken, is er groei geweest, nieuw management, misschien ook aandeelhouders en is de visie aangepast. Dan bestaat de kans dat het dat holle zinnetje is geworden. Dat is doodzonde. Wat ik zou doen? Binnen de kaders die het bedrijf biedt, kun je als nieuwe MD of CEO de ruimte nemen om een eigen visie te maken. Want pas als een visie helemaal eigen is, als je ‘m echt voelt, dan geeft het de richting, het houvast en de inspiratie die je verder brengt. Dan is het ineens weer een krachtig instrument!

Samen naar het juiste gevoel

Een visie ontwikkelen als je zelf net een bedrijf begint, is één ding. Een visie maken voor een bestaand bedrijf of bedrijfsonderdeel, dat is andere koek. Hoe zorg je dat die visie – weer – bij je past? Als je als nieuwe directeur aan de slag gaat, begin dan eens met luisteren. Maak een rondje, praat met mensen en zorg dat je een gevoel krijgt bij wat er speelt in de organisatie. Wat was de visie van het bedrijf toen je voorganger er nog zat en hoe zijn zij tot die visie gekomen? Wat wilden zij zijn? Pas als je daar een goed beeld bij hebt, ga je met je team brainstormen. Wie en wat willen wíj zijn? Verlies jezelf in eerste instantie vooral niet in de details. Het gaat er niet om of de visie tot op de komma goed geformuleerd is. Het gaat erom dat het gevoel klopt. Dillema’s gebruiken in de vorm van stellingen helpt enorm. Zoek de scherpte op. Dan weet je of het werkt, dan weet je of het jullie juiste toetssteen is.

Hulp nodig bij strategie en uitvoering?

Wij creëren beweging, maken iets dat complex is weer begrijpelijk, iets groots behapbaar, een (vaag) idee concreet en laten iets moeilijks slagen. Kun jij hierbij hulp gebruiken? Neem contact met ons op.

Lees meer

No items found.