Willem Aal, ANWB: ‘Het team van Summiteers is merkbaar persoonlijk verbonden’
ANWB Zakelijk biedt hulpverlening en aanvullende diensten voor zzp’ers, mkb’ers en grootzakelijke klanten, door heel Europa. Ondanks het succesvolle bedrijfsmodel, zocht de organisatie naar een betere winstgevendheid. Om tot een optimaal productportfolio en beter rendement te komen, schakelde Willem Aal, directeur ANWB Zakelijk, Summiteers in. In deze blog vertelt Willem wat Summiteers ANWB Zakelijk heeft gebracht en hoe de samenwerking is bevallen.
Succesvolle bedrijfsmodel
ANWB Zakelijk ontwikkelt en implementeert o.a. pechhulpprogramma’s voor verschillende partijen, zoals autofabrikanten, leasemaatschappijen, fleetowners en verzekeraars in Nederland en Europa. In die hoedanigheid zijn wij onderdeel van het Europese netwerk van ARC Europe. Ondanks ons succesvolle bedrijfsmodel zochten we toch naar een betere winstgevendheid. Dit kwam met name doordat we veel maatwerk leverden en ons voortdurend aanpasten aan de vraag van de klant. Dat maakt het lastig om een product te realiseren dat efficiënt uitgevoerd kan worden.
De beleving van de berijder voorop
Om marktleider te blijven, moesten we een standaard portfolio met oplossingen gaan ontwikkelen. Een schoenenwinkel kan tenslotte ook alleen winstgevend zijn als het schoenen aanbiedt met een prijs die is gebaseerd op de productiekosten. Nu is een pechhulpprogramma natuurlijk iets anders dan een paar laarzen of instappers, maar het gaat nog steeds om de beleving van de klant, om de juiste prijs-kwaliteitverhouding. Om te rationaliseren en tot het juiste portfolio te komen, moesten we eerst de bestaande situatie grondig analyseren en inventariseren waar we naartoe wilden. Met welke producten en diensten ga je de markt van de toekomst bedienen? Hoe kun je de organisatie zo efficiënt mogelijk inrichten om de doelstellingen van zakelijke klanten tegen zo laag mogelijke kosten te realiseren? Om die vragen te beantwoorden, zochten we ondersteuning van een strategisch partner. Bart Loozen, directeur van Logicx, raadde me Summiteers aan. Een schot in de roos, zo zou al snel blijken.
Persoonlijke ontwikkeling
Mijn eerste gesprek was met Paul van Bekkum en Arjen Verwer. Ik heb de situatie uitgelegd en aangegeven dat we meer grip wilden krijgen op zowel de markt als onze eigen organisatie. Zij zijn ontzettend voortvarend te werk gegaan. We zijn begonnen met een brownpaper-sessie. Ik kan niet anders zeggen dan dat het team van Summiteers uit enorm kundige en betrokken mensen bestaat. Ze wisten een heel open sfeer te creëren en stelden precies de juiste vragen. Daardoor kregen ze al onze collega’s mee, zelfs diegenen die in eerste instantie de nodige weerstand toonden. Gedurende het traject was er ook aandacht voor gedrag en voor de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers. Zo is iedereen – mezelf incluis – op inhoudelijk vlak enorm gegroeid, wat een prachtige bijvangst is.
Inhoudelijke strategieën, optimaal productportfolio én de juiste dynamiek
Summiteers heeft ons geholpen bij het ontwikkelen van inhoudelijke strategieën, het neerzetten van een optimaal productportfolio en het uitstippelen van de juist roadmap. Bovendien voelden ze de onderliggende dynamiek haarfijn aan. Het team van Summiteers is merkbaar persoonlijk verbonden en dat is heel bijzonder. Gedurende het hele proces leek het alsof ze 's ochtends hun ANWB-jasje aantrokken. Ze hebben ons met een andere bril naar onszelf te laten kijken. Keer op keer brachten ze ons weer terug naar de kern. Waarom doen we dit? Wat speelt er in de markt? Wat zijn de interne knelpunten? Zo ontdekten we onze eigen blinde vlek en bleven we voortdurend op koers.
Strak georganiseerd
Ik heb met heel wat strategische bureaus gewerkt, maar geen enkel bureau heb ik ervaren zoals Summiteers. Ik hoop oprecht dat ze niet de ambitie hebben om het zoveelste strategieproductiebedrijf te worden. Met een relatief klein team kunnen ze een grote organisatie als ANWB helpen, dat is een gave. In de consultancywereld kun je echt impact maken door op de details te zitten. Bij Summiteers is alles strak georganiseerd. Alle afspraken kloppen, de stukken zijn altijd goed, de energie klopt en de mensen zijn fit om te leveren en zetten altijd een stap extra. Ik durf te wedden dat niet elke minuut gefactureerd is. Dat in tegenstelling tot veel andere bureaus, waar de teller al gaat lopen als je alleen maar aan ze denkt. Summiteers is een gezond consultancybedrijf, dat value for money biedt, en zelfs meer dan dat.
Businessvalue en focus
De samenwerking heeft mij enorm veel businessvalue en focus voor de toekomst gebracht. Nu weet ik, samen met ARC, waar de trein naartoe moet en waar we ons op moeten focussen. Het geld dat is geïnvesteerd, gaan we dubbel en dwars terugverdienen en dit kan ik heel concreet aantonen.
Hulp nodig bij strategie en uitvoering?
Wij creëren beweging, maken iets dat complex is weer begrijpelijk, iets groots behapbaar, een (vaag) idee concreet en laten iets moeilijks slagen. Kun jij hierbij hulp gebruiken? Neem contact met ons op.